Svar på kommentar

Maja undrar varför jag blev igångsatt.

På denna vägen är det.
I vecka 33 så upptäckte min barnmorska att jag hade högt blodtryck, det var tillräckligt högt så dom ville ha lite extra koll på mig. Hon berättade detta om högt blodtryck, huvudvärk och havandeskapsförgiftning och uppmanade mig att åka in till förlossningen om jag fick huvudvärk under helgen (detta var på torsdagen och på fredagen skulle dom på kurs). Söndagen började alldeles perfekt och jag var pigg och allt var som vanligt, men fram på eftermiddagen började jag få en molande huvudvärk. Jag anade att det kunde bero på sömnbristen för jag sov väldigt dåligt under nätterna från ungefär vecka 30 och framåt. Det gav inte med sig med alvedon utan blev bara värre och värre så vid 7-tiden på kvällen fick jag ringa in till förlossningen och dom bad oss komma in.

Dom tog ett CTG, ett urinprov och lite annat smått och gått och som tur var visade ingenting på havandeskapsförgiftning, men för att kolla att bebis mådde bra så ville dom även göra ett ultraljud.
Det var under ultraljudet som upptäckte att bebis var väldigt liten och dom uppskattade att hon var ungefär lika stor som en bebis i vecka 29-30.
Och efter det rullade karusellen igång med extra besök, tillväxtultraljud och flödeskontroller.
Så från vecka 33 och fram tills hon föddes gick jag på olika extrakontroller 1-2 gånger i veckan, och det var på ett av dom sista tillväxtultraljuden som dom upptäckte att det började bli snålt med fostervatten.

Dom förklarade läget och ville göra en gynundersökning för att se om jag hade öppnat mig något och jag hade öppnat mig 1-1,5 cm så det blev tal om igångsättning.
Torsdagen den 11/6-2009, samma datum som hon var beräknad till fick vi en tid för igångsättning klockan 10.00, jag hade då öppnat mig 2-2,5 cm.  
Vi halv två satte dom in en kateter som skulle göra så att jag öppnade mig mer och vid halv fem var så pass öppen att katetern trillade ur och dom kunde ta hål på fosterhinnan så vattnet gick.
Då började jag få ordentliga värkar och 21.21 är hon född :)


Denna bilden bjuder jag på!

Kommentarer
Postat av: Maja

Okej.. A för jag har gått över tiden nu och är livrädd för igångsättning. Är det jätte farligt med snält om fostervatten?

TACK för detta svaret!

2010-02-20 @ 01:15:25
Postat av: Michelle

Hej igen!

Du hade ingen blogg som jag kan svara i så jag gör det här :)

Jag vet faktiskt inte riktigt hur farligt det är, men jag fick känslan av att dom även tyckte det var bäst eftersom hon var så liten. Hon hade troligtvis inte tjänat nått på att stanna kvar 2 veckor.

Men för mig gick det smidigt och det kändes bra :) hoppas det går bra!

2010-02-20 @ 20:44:39
URL: http://mammasnovalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback