Förberedelse i bokform

Nu är det ju som sagt inte så jättelång tid kvar tills bebis kommer och jag har länge funderat på detta hur det ska gå med Novalie, hur hon kommer reagera och tycka om att behöva dela med sig av uppmärksamheten som hon är så van vid att vara själv om.
Hon är mycket med och pratar med och om bebisen, hur bebisen ska komma ut och att hon ska hjälpa mamma att mata bebisen osv. Men man undrar lite hur mycket det egentligen är hon förstår av situationen? Hon är en mycket smart liten flicka men det här är ju inte något man är med om varje dag precis!
 
Jag har fått lite tips om att läsa böcker osv så ikväll tog jag lite hjälp av min bästis Google :) 
Hittade en fin bok som heter Jag ska få ett syskon, en bok som tar upp just ämnet hur det är att få ett syskon och behöva dela med sig osv.
Fann även en bok som heter Uno i mammas mage som lät lite småkul. Den handlar om vad som händer inne i mammas mage med bebisen, att den bland annat simmar runt i vatten som i en badbassäng!
Det ska bli spännande att se vad hon tycker om böckerna :) har en känsla av att dom kommer bli väldigt poppis på kvällskvisten för hon är ju väldigt nyfiken och intresserad!
 
När jag ändå kollade böcker passade jag på att leta upp den gamla klassikern om tandtrollen Karius och Baktus, hon ska ju gå till tandläkaren nästa fredag ;)
Vi har pratat ganska mycket om just dom söta små tandtrollen som kommer och bygger bo i tänderna om man inte borstar och nu tror jag att hon är så pass gammal att hon kanske förstår lite mer vad det här med tandborstningen handlar om och varför man gör det. Kommer ihåg att jag själv älskade den boken när jag var liten så det ska bli kul att få läsa den igen! 
 
Jag tror på att barn lär sig mycket med hjälp av böcker och att få bilderna gör det lättare att förstå än att bara prata, det blir mer konkret då! :)
 
 
Vem minns inte dessa sötnosar? :D

Kommentarer
Postat av: Niccan

Vi läste boken Lille Storebror för Alexander. Den är kanon :-)

2012-09-03 @ 05:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback