Jordbrobarnen

Runt nyår brukar serien om Jordbrobarnen visas, en dokumentär där man får följa en förstaklass på 70-talet fram till det liv de lever idag.
Det var just i denna förorten till Stockholm som jag själv växte upp på 90-talet, det hade hänt mycket på 20 år men många av delarna dom filmar ifrån känner man igen. Det mesta i Jordbro byggdes under 60, och 70-talet och var en del av det s.k miljonprogrammet som kom att skapa många "betongförorter" runt om Sveriges städer. Även här i Jönköping har vi flera stadsdelar som också varit en del av det.

Att titta på filmerna får en att minnas tillbaka till barndomen och uppväxten.
Pizzerian, Lundabacken där vi åkte pulka, centrum där vi köpte tuggummi, Höglundabadet, fotbollsplanen och allt annat runt om. Att se gångvägarna och veta att där har jag cyklat, den pyttelilla backen upp till centrum tyckte man var som att besegra ett berg men i dagsläget är det bara lite sluttning. Lustig känsla. Jag har inte besökt Jordbro sen mars 2008. Det tillhör mitt förflutna och är inte idag vad det en gång har varit. Vårt fina lilla centrum med fontän på torget, Ica, Konsum, tygaffär och post är idag vad jag själv skulle kalla en slum. Det är nergånget och försummat och väggarna är nedklottrade.. Jag skulle vilja åka tillbaka till Jordbro för att se hur det ser ut idag 7 år senare.

Jag har många fina minnen därifrån, framförallt från mina vänner jag hade men även från skolan och som sagt barndomen. Detta är en plats jag aldrig skulle flytta tillbaka till, jag är så nöjd över att jag tog beslutet att flytta ner hit, det är här jag har mitt liv nu. Hade jag inte flyttat hade jag troligtvis inte haft mina underbara barn och jag hade med stor sannolikhet aldrig träffat Fredrik eller haft mina fina vänner! Trots att allt känns skit ibland så kanske livet inte är så pjåkigt ändå? Undrar hur det hade sett ut om jag hade stannat? 
Ett av dom starkaste minnena innan jag flyttade var att dom eldade ner centrum. 2 gånger.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback