Mobbning

Klockan är 01på natten och jag kan inte sova.. Jag ligger i sängen och tittar på en dokumentär om mobbning, barn har tagit livet av sig för att dom har mått så dåligt :( och det värsta utav allt, ingen reagerar!! Dokumentären är från Usa, men jag vet att det är precis likadant här i Sverige!
Barnen har berättat för vuxna på skolan men ingen har tagit dom på allvar. Mobbningen har fortsatt år efter år tills dom till slut inte orkar mer. Skolan vill inte ha något med saken och skyller ifrån sig eller säger att dom inget kan göra, jag blir så förbannad!!


Genast tänker man på sina egna barn, hur ska det bli för dom när dom börjar skolan? Novalie är redan nu en dam som gärna berättar vad hon tycker och tänker - på ett bra sätt. Men är någon elak mot henne så kryper hon antingen in i en bubbla eller slåss.
Som det är nu på dagis har hon många kompisar och leker med alla, men vad händer sen när tryggheten på hennes lilla avdelning försvinner och hon ska bekanta sig med helt nya barn i förskoleklassen? Jag måste sluta oroa mig för precis allt..
Wiggo har jag ingen uppfattning om än, hans bästa kompisar är mina bröst..

Jag blir iallafall väldigt arg och ledsen när jag ser detta och tycker att det är ett problem som bara sopas under mattan..
Man gör allt för sina barn och det innebär även att lära dom vad som är rätt och fel, även om det är kämpigt ibland.
Av egen erfarenhet så är det ofta dom barn som har dåligt självförtroende och en aning struligt även utanför klassrummets fyra väggar som genom mobbning söker någon slags snedriven bekräftelse och uppmärksamhet, börja med att hjälpa dom med sig själva så kanske man kan få bukt med problemet :/

Mina stjärnor, vad jag älskar er <3


Kommentarer
Postat av: Caroline

Såg du också den? Så hemsk!! Kände igen mig lite, men jag har ändå alltid haft NÅGON på mina sida typ.

Jag tror faktiskt (såhär i efterhand) dock att det är bättre att bli mobbad än att vara mobbaren.. men som den killen de filmade mycket som barnen kallade "fish face" kan man ju komma till det att man VILL BLI en mobbare till slut. Vi ordnar alla upp oss till slut, och jag tror att Novalie har karaktär nog att klara sig bra, bara på det jag läser och det lilla jag sett själv :) Kram!

2013-02-16 @ 23:41:04
URL: http://haljestigs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback