Lite nattskräck också kanske?

Nu har det hänt fler gånger att Novalie vaknar förbannad en stund efter att hon lagt sig.
Ikväll kom hon ner gråtandes och arg, kissade ner sig precis framför toaletten och slog på toarulleshållaren och var arg. Sedan satte hon sig på pallen och grät lite medan jag hämtade nya trosor, hon var fortfarande arg och jag fick inte röra henne..
Helt plötsligt gick det över och jag fick bära upp henne i sängen igen. Jag lade ner henne och 2 sekunder senare blundade hon och protesterade inte när jag gick ut..

Jag tog min vän Google till hjälp:

NATTSKRÄCK
Nattskräck kallas det när barnet får ett skräck- eller raserianfall efter det att det har somnat, i regel under de tre första timmarnas sömn. Barnet förefaller vara vaket och kan sätta sig upp eller resa sig i sängen och gråta våldsamt. Det verkar skärrat eller ilsket och kanske ser det ut som om det slåss mot någon eller något. Detta är inte detsamma som en mardröm.

Anfallen varar i mellan fem och femton minuter. I själva verket är barnet inte vaket utan i djup sömn. Det reagerar inte på dina försök till tröst, utan kommer snarare att försöka knuffa bort dig. Du bör därför inte försöka väcka eller lugna barnet, eftersom det ofta sätter sig till motvärn så att anfallet förstärks. Var närvarande och se till att barnet inte skadar sig. Efter anfallet kommer barnet till ro igen. Ofta somnar det utan att ha vaknat helt. Det är ingen mening att prata med barnet om händelsen nästa dag, för det kommer inte att minnas något av det som hände. Ett sådant samtal kommer därför bara att verka förvirrande.

Någon som har nån erfarenhet av detta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback