Ung och bortskämd

Dagen har lidit mot sitt slut och mamman har sjunkit ner i soffan framför tvn. 
Ikväll var det premiär av programmet Ung och bortskämd och jag tror jag trillar ur soffan snart! Det är helt sinnessjukt..
Den äldsta är 22 år, ett år yngre än mig. Dom kan inte varken handla eller laga mat, dom har inte susning om skillnaden mellan diskmedel och tvättmedel och att jobba är verkligen inget dom är vana vid.
 
Jag kanske inte har varit världens bästa dotter, varit bitter över att vara tvungen att hjälpa till hemma och haft ett antal utbrott över att behöva plocka i diskmaskinen och lägga tvätten i tvättkorgen. Men ska jag vara helt ärlig så är jag idag väldigt tacksam för att jag varit tvungen att göra detta!
Idag är jag 23 år, har mer eller mindre skött ett hushåll sen jag var 19 när jag tog på mig den rollen när jag och Tom träffades. Jag diskar, tvättar, lagar mat och städar. Det är sånt man bara gör när man är i den här åldern och har blivit vuxen. 
Jag kan känna att vi gör helt rätt med Novalie redan nu, att lära henne från början. Hon lägger smutsig tvätt i tvättkorgen, plockar undan sin disk från bordet, torkar upp om hon spiller och städar sitt rum. Hon är 3 år och bäddar sin säng om man ber henne. Det är inga svåra saker, men börjar man med det lätta så får man avancera allt eftersom hon växer. 
När hon är 16 ska hon veta hur tvättmaskinen fungerar och kunna laga lättare maträtter. Jag tycker inte att det är ett allt för stort krav att ett barn i den åldern kan hjälpa till med dammsugningen och såna saker. 
Det är sånt man lär sig hemma för att sedan kunna ha ett eget hushåll en vacker dag. 
 
Men än är hon bara 3 och fortfarande barn :) tror inte hon får en sämre barndom bara för att man begär att hon lägger tillbaka sina leksaker i leksakslådan.
 
Eller vad tror ni? 
Åsikter om detta? 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Ja! jag tycker du har helt rätt här. Jag kunde tvättmaskinen när jag var 10 år tror jag :P haha.. mest för att jag någon gång ville "tjäna pengar".. och sen när jag väl kunde körde jag en tvätt när jag kände att det behövdes liksom :). Mamma lurade oss att det var roligt att diska! haha :) så vi ville alltid göra det alla tre ^^Jag har kompisar som inte ens satt på en tvättmaskin (och ja, lika gamla som oss) Det är ju nästan sorgligt.

2012-08-28 @ 22:10:04
URL: http://haljestigs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback