Ettåring, plåster, kalas och oxfilé

Idag blev ju lillfisan som sagt ett år och nu ska jag låta lite tråkig och oj vad tiden går fort!

Men ärligt talat så är det helt galet.. Redan ett år (och 50 minuter) har gått sedan jag fick upp henne på bröstet, skrikandes för kung och fosterland och vi fick se vår fina lilla flicka för första gången. När man tänker tillbaka så är det helt otroligt vad som hunnit hända på ett år i hennes utveckling, det är väldigt fascinerande! Hon har lärt sig sitta själv (vilken sensation!), krypa, gå, säga vissa ord och visa vad hon vill. Det är nästan så man blir lite sentimental faktiskt.

Vi firade ju Novalies dag med att åka på en liten utflykt till farbror doktorn och det är väl kanske inte den bästa presenten en ettåring kan tänka sig men idag fick det bli så vare sig hon ville eller inte.. Hennes avföringsprover visade ingenting utan såg jättebra ut och var helt normala så doktorn tyckte vi skulle ta lite blodprover för födoämnesallergier, för hon är ju fortfarande dålig i magen och har bara gått upp 50 gram sen vi var där den 26:e maj.
Och detta mina vänner var ingen höjdare för varken mig eller Novalie! Allra minst för henne.. Dom tog ett litet stick i fingret som dom gör när man kollar blodsockret och ur detta lilla finger pressade dom ut tillräckligt mycket för att kunna fylla 5 halva provrör och under tiden var ju Novalie tvungen att sitta stilla och bli fasthållen. Till slut fick dom det dom behövde och Novalie fick ett litet plåster på fingret som har fascinerat henne hela dagen :) hon visade mycket fint upp det för mormor när hon kom och så sa hon tittaaaa. Underbara barn <3
Nu under kvällen har vi börjat förbereda för kalaset och fixat sittplatser till Novalies gäster, plockat fram tallrikar och bestick och så har vi bakat lite ploppkakor!
Mitt i allt detta tryckte vi in en enklare middag med bakad potatis, grillad oxfilé med ugnsgrillade grönsaker, sallad och bearnisesås, det var gudomligt gott! Men vid denna tiden hade Novalie börjat tappa humöret och var supetrött så efter lite kladd med maten så blev det duschen och sängen nästa så nu sover hon gott!

Nu lägger jag första inlägget under Novalie 12-18 mån!
Snart är det sovdags, imorgon blir en fullspäckad dag :)


En nyvaken Novalie..


Nej pappa jag vill inte ha någon puss, jag äter!


Kan själv!


Pappa och mormor, och en galen faster!! <3


Kvällen avslutades med kakbak! :)
Dom ser godare ut i verkligheten.. Det är kakor med plopp i och
toppade med Noblesse och strössel!


Kommentarer
Postat av: Sarah

Du får gärna skicka receptet till mig sen någon dag :)

2010-06-11 @ 23:29:58
URL: http://toffelsmurfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback