Föda barn - lista

Vad heter ditt barn?
Novalie Christina Rosenberg Delvärn

När var du beräknad att föda?
11 juni 2009

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Ja hon föddes på BF, med igångsättning pga dåligt med fostervatten

Hur stor var barnet vid födseln?
Hon vägde 2610gram och var 47 cm lång. Inte så jättestor med andra ord.

Hur lång tid tog förlossningen?
Jag hade fått en tid för igångsättning den 11:e juni klockan 10.00, men på grund av att det var andra som nehövde mycket hjälp så fick jag vänta till 14.00 innan dom satte igång mig.
17.00 tog dom hål på fosterhinnorna och 21.21 är hon född.
Så ungefär 7 timmar och 21 minuter ;)

Tog du någon smärtlindring?
Jag fick nöja mig med lustgasen för läkaren som skulle ge epiduralen var upptagen med annat så han hade inte tid.

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja vi är tillsammans och har varit sen dagen vi träffades.

Var barnet planerat?
Inte direkt. Vi hade pratat om att vi skulle skaffa barn, men tanken var väl inte att det skulle bli så snart. Men hon är lika älskad för det! <3

Tog ni reda på könet?
Nej, det gjorde vi inte. 

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Jag trodde att det var en pojke, men ack så fel man kan ha!

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
Eftersom hon inte var planerad så är det lite svårt att säga

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Ja, Novalie eller Elliot

Hade du en svår graviditet:
Det skulle jag inte vilja påstå. Mådda alldeles utmärkt för det mesta! Lite illamående vid konstiga lukter och lite tungt för ryggen men annars var det jättebra! Tyvärr blev det ganska påfrestande för psyket efter v.32 då dom trodde att jag först hade havandeskapsförgiftning som jag inte hade och sen att dom upptäckte att hon var liten vilket krävde mycket kontroller och liknande. Men nu i efterhand är jag glad att alla kontroller gjordes!

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Absolut, men inte just nu.. Först vill jag ha ett ordentligt jobb och sen vill vi köpa huset, men sen så!
Sen vill jag helst att Novalie ska ha vuxit ur vagnen, för jag vill ha den till nästa med och inte gärna någon syskonvagn!

Har du fått några bristningar?
Typ 3 stycken

Var du nervös inför förlossningen?
Inte direkt.. Jag tänkte att eftersom folk väljer att skaffa fler än ett barn kan det inte va så himla farligt att föda barn. Sen är ju personalen på förlossningen väldigt kuniga och duktiga. Men det gjorde en smula ont så jag skulle nog varit nervösare än jag var!

Hade du några cravings?
Jag hade en period på päronsoda. Sen drack jag väldigt mycket mjölk under hela graviditeten.

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Jag ville jättegärna behålla barnet men blev nervös över vad Tom skulle tycka, men han blev också glad :)

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Ungefär en månad

Hur mycket gick du upp i vikt?
Alldeles för mycket

Hur länge ammade du?
Jag helammade tills lillfisan var ca 3 månader. 
Vi märkte att mjölken började sina framåt kvällen och hon blev en nöjdare och gladare bebis av ersättningen (hon blev inte mätt på bröstmjölken). Vi hade det väldigt jobbigt med amningen och beslutade istället för att heöt gå över till ersättningen.

Vem är barnet mest lik?
Novalie är verkligen en mini-Tom. Hade jag inte varit med vid förlossningen så hade jag tvivlat på att hon var min!

Vad är det bästa med att ha barn?
Det mesta! Att få vakna och veta att mitt barn vill vara i min närhet och att få följa hennes utveckling är helt oslagbart! Hon förgyller verkligen våra dagar.

Vad är det sämsta med att ha barn?
Frustrationen med att inte veta vad det är hon vill

Är ditt barn döpt?
Ja, hon döptes den 23:e augusti

Hur gammal är barnet nu?
Hon är snart 14 månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback